english version
lettergrootte A A

Publicaties
 

Boek: Jongeren en gaming. Over de effecten van games, nieuwe sociale netwerken en educatieve kansen (2008)

 

Computergames staan onmiskenbaar en in toenemende mate in de belangstelling. Games zijn sinds hun ontstaan, ongeveer 40 jaar geleden, geëvolueerd van een subcultureel en ‘nerdy’ nicheproduct naar een mainstream cultuurproduct met een breed doelpubliek. Ondanks hun ondertussen respectabele leeftijd, hun plaats in de (jeugd)cultuur en hun economische impact, kampen games echter tot op de dag van vandaag met een opvallend negatief imago. Met de regelmaat van een klok, en vaak gevoed door mediagenieke en spraakmakende incidenten, worden games en de gamecultuur in de publieke opinie en het politieke discours beladen met de zonden van Israël. Reden genoeg voor het Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspecten-onderzoek (viWTA, Samenleving en Technologie) om een studie op te starten over alle relevante maatschappelijk aspecten van dit debat: de effecten van games, de mogelijkheden tot het vormen van nieuwe sociale netwerken en de educatieve kansen die games bieden. De overzichtsstudie Jongeren en gaming. Ze krijgen er niet genoeg van!, werd uitgevoerd door het Expertisecentrum Maatschappelijke Veiligheid (KATHO-Ipsoc, Kortrijk), de onderzoekscel Digital Arts & Entertainment (HOWEST-PIH, Kortrijk) en de onderzoeksgroep Cultuur & Educatie (UGent).
Dit boek vormt de neerslag van deze studie en werd uitgegeven door ACCO.

link naar de website van het Vlaams Parlement - opent in een nieuw venster