english version
lettergrootte A A

Publicaties
 

Dossier 11: Web 2.0 De nieuwe sociale ruimte?

 

Eind vorig jaar koos Time Magazine ‘You’ tot persoon van het jaar 2006. Het tijdschrift wilde hiermee niet alleen de actieve internetgebruiker huldigen, maar tegelijk ook de huidige generatie webtoepassingen, de sociale software platformen die iedereen in staat stellen op laagdrempelige manier online inhoud te creëren, te publiceren, te verbinden en te delen met anderen. Deze Web 2.0 toepassingen staan in de eerste plaats model voor een nieuwe manier van denken vanuit de eindgebruiker en hebben een belangrijke culturele verschuiving gerealiseerd. Web 2.0 staat voor de evolutie naar een communicatiemedium dat radicaal gebruikersgeoriënteerd, gedecentraliseerd en collectief vorm krijgt. Een omgeving waarin elke participant niet enkel luistert, maar ook zijn stem kan laten horen.
Wie meer wil lezen over de nieuwe generatie webtoepassingen als MySpace, YouTube, Flickr, Wikipedia en Digg en hun impact op media, cultuur, marketing en communicatie, wordt het viWTA dossier 11 ’Web 2.0. De nieuwe sociale ruimte?’ ten sterkste aanbevolen.

link naar de website van het Vlaams Parlement - opent in een nieuw venster